fredag 11 oktober 2013

MAGIKERN NR 1- TAROT

Magikern är alltså kort nummer ett i Tarotkortlekens Stora Arkana. Kortet står för total kontroll av yttre krafter och balans men kanske inte för en direkt själslig koppling. I Rider-Waites tarotlek håller
Magikern upp en trollstav i ena handen samtidigt som han pekar nedåt i motsatt riktning med den andra handen. En gest som visar på just balansen och konsten att kontrollera det man kanske inte vet så mycket om med hjälp av magi.
På bordet framför Magikern ligger en stav, en bägare, ett mynt och ett svärd. Samtliga symboler för de fyra sviterna i den lilla arkanan.Om man tänker att det finns ett femte element så är det för mig själva själen men riktigt så utvecklad är inte Magikern än utan han håller sig som sagt var till de yttre krafterna.
Magikern är en kompott av tarotkortlekens alla ess och tior. Han är nystarten och fulländningen som leder till nystarten. Enligt numerlogin står numret ett för en ny början och att något börjar ta form. Magikern är den nyfödde som lär sig att gå, att tala, att känna, att skapa trygghet, att tänka osv. Jag brukar ibland dra paraleller till René Descartes sats " Jag tänker alltså är jag".
Magikern älskar att visa upp vad han kan och han drar magnetiskt till sig uppmärksamhet. Han lyser upp ett rum med all sin kraft och är en god underhållare. Magikern står även för healing och dess responderande kort är Lyckohjulet ( Nr 10= 1+0 = 1) och Solen (Nr 19= 1+9= 10= 1) vilka för mig även de står för magnetism, kraft, healing, flow, energi etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar